Persbericht: Slechts 1 Belg op 3 wil gezelschapsspel spelen met collega’s

Protime uit Mechelen aan de slag met gezelschapsspellen. Resultaat? Meer connectie, interactie en sfeer op de werkvloer

Kortenberg/Mechelen, 17 juli 2023 – Voor ruim 8 Belgen op 10 (81%) zijn gezelschapsspellen een ideale manier om mensen samen te brengen en elkaar beter te leren kennen. Op de werkvloer zijn wij, Belgen, daar echter minder van overtuigd. Uit een onderzoek van Asmodee België, marktleider als verdeler en ontwikkelaar van gezelschapsspellen, blijkt dat slechts 1 Belg op 3 (36%) het fijn zou vinden om tijdens de lunchpauze een gezelschapsspel te spelen met collega’s. De anderen ontspannen liever op een andere manier (54%), vinden het werk niet de geschikte omgeving voor spelletjes (37%) of vullen hun pauze liever in zonder collega’s (21%). “Toch zijn er heel wat voordelen van samen pauzeren met een gezelschapsspel”, klinkt het bij Bert De Smet, directeur van Asmodee België, “Het helpt om te ontspannen en te deconnecteren om daarna de werkdag met meer energie verder te zetten. En bovendien leer je elkaar op een informele manier kennen.”

Protime uit Mechelen, marktleider in tijdsregistratie, nam de proef op de som en verzamelde zich met een aantal collega’s rond de spelletjestafel: ““Nu iedereen meer van thuis uit werkt, is er helaas minder regelmaat, maar het verbindingsaspect blijft wel. Een kort spel zorgt voor het ideale kwartier om te deconnecteren en bounden. Beter dan de teambuildingsactiviteit zelf, als je ’t mij vraagt!”

Ruim een kwart van de Belgen (28%) speelt wel eens een gezelschapsspel met zijn of haar collega’s. Hoe jonger, hoe meer er een spel gespeeld wordt op het werk. Zo haalt meer dan de helft van de min 35-jarigen (52%) wel eens een spel boven tijdens de lunchpauze, tegenover 26% bij de 35 tot 54-jarigen en 10% bij de 55-plussers. Toch zijn veel landgenoten eerder terughoudend: op de vraag met wie ze liever géén gezelschapsspel spelen, worden collega’s (31%) met stip op de eerste plaats gezet, gevolgd door buren (29%) en op de derde plaats schoonouders (16%). Belgen spelen het liefst gezelschapsspelletjes met vrienden (47%), hun kinderen (46%) en partner (45%). ​

‘Een gezelschapsspel helpt om te deconnecteren tijdens de pauze’

1 op 3 Belgen (36%) zou het wél leuk vinden om tijdens de (lunch)pauze een gezelschapsspel te spelen met de collega’s. Voor hen is het dé ideale ontspanning, en helpt het om elkaar beter te leren kennen los van het werk en wordt er vermeden dat ze over het werk (moeten) praten.

Tijdens het spelen van een gezelschapsspel denk je even aan niets anders, ook niet aan het werk”, zegt Bert De Smet, directeur van Asmodee België. “Het is een ideale manier om de werkdag te breken. Weg stress, welkom ontspanning! Zelfs als je maar een kwartiertje tijd hebt, zorgt een spel meteen voor een lach en een instant portie happiness. Nadien is je hoofd weer helemaal fris en leeg, klaar om er opnieuw in te vliegen.”

Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven, kan bedrijven alleen maar aanmoedigen om zelf ook een aantal gezelschapsspellen te voorzien voor hun werknemers:

“Nu we meer hybride werken en elkaar minder vaak zien op bureau dan vroeger, is het absoluut een goed idee om als werkgever ontspannende activiteiten te faciliteren, in welke vorm dan ook. Gezelschapsspellen zijn een laagdrempelige manier om elkaar beter te leren kennen. Door samen te spelen, creëer je een band met je collega’s. Wie samen plezier maakt, werkt doorgaans ook beter samen, wat alleen maar positieve effecten heeft op de energie, het teamgevoel en de productiviteit.”

Protime: spelletjes breaks en boardgame nights

Protime uit Mechelen heeft de ambitie om blijvend de beste werkgever te zijn voor alle ‘Protimers’. Die ambitie willen ze onder meer waarmaken met hun WeCare@Protime-programma, waarin ze initiatieven uitwerken rond zes verschillende thema’s, namelijk thuiswerk, mentale gezondheid, voeding, slaap, productiviteit en verbinding. Initiatieven van medewerkers, voor medewerkers, die warm omarmd en ondersteund worden door het bedrijf.

Naast de organisatie van teambuildingsactiviteiten of een summer fiesta, moedigt Protime camaraderie en verbinding onder werknemers aan door initiatieven van collega’s voor collega’s te faciliteren: een sportweek, LAN-parties, de warmste week, maar bijvoorbeeld ook ‘boardgame nights’. De boardgame nights kwamen er op initiatief van een groepje enthousiaste werknemers, maar worden ondertussen logistiek en communicatief ondersteund door Protime zelf. Een paar keer per jaar komen er zo een 20-tal werknemers, en soms ook partners, samen om gezelschapsspellen te spelen. Dan wordt er eten voorzien en wordt er een 5-tal uren gespeeld in de ontspanningsruimte op kantoor. Skull is één van de favorieten, maar geregeld ontdekken de collega’s samen ook nieuwe gezelschapsspellen.

Ook tijdens de (lunch)pauze komt er regelmatig een gezelschapsspel op tafel. In de spelletjeskast in het kantoor in Mechelen liggen zo een 15-tal spellen. In de Protime-cultuur is het perfect normaal om een collega aan de lunchtafel aan te spreken, ook als je die minder goed kent, en te vragen of ie zin heeft om gezelschapsspel te spelen.

“Je leert nieuwe mensen kennen op die manier. Je hoeft zijn of haar privé-leven niet te kennen, maar je maakt een klik en bouwt op die manier wel een netwerk op binnen het bedrijf”, licht ‘culture ambassador’ Isabelle Fassin toe. ​

Onlangs speelden de ‘Protimers’ samen Skull, één van de nieuwere spellen van Asmodee België, marktleider als verdeler en uitgever van gezelschapsspellen.

Skull is een snel en eenvoudig spel dat toch een zekere onvoorspelbaarheid bevat. Om te kunnen winnen, moet je tactisch denken en je medespelers goed kunnen inschatten. Dat maakt het spannend en zorgt er meteen ook voor dat je bepaalde eigenschappen van je collega’s beter leert kennen”, licht Tim Debie, Quality Assurance Engineer bij Protime toe. “Ook Dobble Connect was leuk, omdat je in teams tegen elkaar speelt. Dat schept een zekere band met je collega. Bovendien is het vooral heel ontspannend. Je praat even niet over het werk, maar over het spel en dat geeft nieuwe energie.”

Ook Donald Valkaert, UX designer bij Protime ziet de voordelen in van samen gezelschapsspellen spelen:

“Vroeger, voor Covid, speelden we vrijwel elke middagpauze. Nu iedereen meer van thuis uit werkt, is er helaas minder regelmaat, maar het verbindingsaspect blijft wel. Onlangs speelden we Perudo, een verrassend leuk dobbelspel dat perfect te spelen valt tijdens de lunch. Het vraagt weinig setup en vraagt niet veel tijd om uit te leggen aan collega’s die het nog niet kennen. Luchtig en ontspannend om te spelen. Een grap en een lach hier en daar maakten het het ideale kwartier om te deconnecteren en bounden. Beter dan de teambuildingsactiviteit zelf, als je ’t mij vraagt!”

De ideale spellen om met jouw collega’s te spelen

Asmodee België tipt graag een aantal kortdurende spellen, die ideaal zijn om samen met collega’s te spelen:

• Azul Mini

Deze miniversie van Azul, het spel waarvan al meer dan twee miljoen exemplaren werden verkocht, is ideaal om mee op vakantie te nemen. Vanaf deze zomer kan je deze klassieker spelen waar en wanneer je maar wilt.
Het compacte tegelspel zal vanaf juni 2023 verkrijgbaar zijn in de winkel.

2-4 spelers | vanaf 8+ | 30-45 min

• Cortex Challenge

Cortex Challenge is een uitdagend spel voor de hersenen, waarmee de spelers hun geheugen, snelheid en denken testen. De spelers moeten zo snel mogelijk identieke symbolen vinden, symbolen op een kaart onthouden, de weg door een doolhof vinden enzovoort. Kortom, Cortex Challenge is de ultieme mentale uitdaging voor jonge en iets minder jonge spelers!

8+ | 2-6 spelers | < 15 min

• Dobble

Test je observatievermogen en je snelheid met dit spel dat al zo vaak herdrukt werd: Dobble Classic, een spel waarin je snelle keuzes moet maken. Het spel won al een dozijn prijzen en in één doosje zitten verschillende speelmodi, Dobble Classic is dan ook een wereldwijd fenomeen.

5+ | 2-8 spelers | -15 min

• Dobble Connect

Heb je altijd al eens Dobble willen spelen in teams? Zoek het gemeenschappelijke symbool op je kaarten, leg er vier op een rij om te winnen en verhinder dat je tegenstanders dat kunnen doen voor jou! Dobble Connect is het ultieme snelheidsspel dat garant staat voor waanzinnige spelmomenten.

8+ | 2-8 spelers | < 15 min

• Fun Facts – genomineerd voor Spiel des Jahres 2023

Fun Facts is een eenvoudig en hilarisch partyspel dat je aan het lachen maakt en waarin je gekke verhalen ontdekt over je vrienden... en jezelf! Het spel is een uiterst leuke sfeermaker tijdens familiefeesten of momenten onder vrienden. Spelers beantwoorden allemaal eenzelfde vraag en moeten inschatten wat hun medespelers geantwoord hebben.

8+ | 4-8 spelers | 30 min

• HINT Pocket

HINT is een partyspel waarin je medespelers de woorden moeten raden die jij hen probeert duidelijk te maken. Kies één van de beschikbare kaarten en geef aanwijzingen aan je team, zodat zij het woord op de kaart raden. Je mag gebaren maken, neuriën, tekenen en zelfs praten, maar opgelet, er is altijd een woord dat je team niet mag gebruiken. HINT Pocket biedt dezelfde ervaring als HINT. De HINT-draaischijf past op elk drankblikje, zodat je in amper 5 minuten klaar bent om te spelen.

15+ | +4 spelers | 15-30 min

• Just One

Just One is een coöperatief gezelschapsspel! Tijdens dit spel probeer je samen met de andere spelers zoveel mogelijk mysterieuze woorden te raden. Vind de beste aanwijzing om je medespeler te helpen en wees origineel want identieke aanwijzingen worden geschrapt

8+ | 3-7 spelers | 15-30 min

• Left Right Dilemma

Opgelet, glad ijs! Maak je keuze bij allerlei gekke dilemma's, terwijl je teamgenoten proberen te raden wat jij zult antwoorden. Lees de kaart bovenaan en kies één van de twee antwoorden. Ga over naar de kaart die bij jouw keuze hoort en ontdek een nieuw dilemma. Beëindig je afdaling in een chalet. Zullen je vrienden erin slagen te bepalen in welke chalet jij bent geëindigd?

18+ | 3-6 spelers | 30-45 min

• Mantis

Een kleurrijk en meedogenloos, een eenvoudig en toch diepgaand kaartspel. Het is zowel voor kinderen als voor volwassenen geschikt. Elke ronde moet je proberen te voorspellen welke kleur de volgende kaart zal hebben om je tegenstanders te bestelen of punten te scoren. Dit ludieke spel hoort bij de reeks Exploding Kittens, een gevestigde waarde in de wereld van de gezelschapsspellen. Zet je schrap voor meeslepende partijtjes!

7+ | 2-6 spelers | 15 min

• Orbito

Orbito is een vlot strategisch spel voor twee spelers. Leg om de beurt één van je knikkers op het spelbord en probeer vier knikkers van jouw kleur in een horizontale, verticale of diagonale lijn te krijgen. Beëindig je beurt door de Orbito-knop in te drukken. Daardoor verschuiven alle knikkers één positie in hun ‘orbit’. Zo veranderen alle knikkers tijdens elke beurt van plaats. Zo daagt Orbito, zelfs met vooraf bepaalde ‘orbits’, het aanpassingsvermogen uit van de meest ervaren spelers.

7+ | 2 spelers | < 15 min

• Perudo

In Perudo moet je sluw zijn en je tegenstanders om de tuin kunnen leiden (en ook een beetje geluk hebben). Doe je vijf dobbelstenen in je beker en schud ze. Alleen jij kent je dobbelsteenworp. Dan kan het bluffen beginnen. De bedoeling is dat je inschat hoeveel dobbelstenen met eenzelfde waarde zich onder de dobbelstenen van alle spelers bevinden. Je kent de waarde van jouw dobbelstenen, de waarde van de dobbelstenen van je tegenstanders moet je inschatten op basis van wat zij verkondigen en hoe ze zich gedragen en reageren.

8+ | 2-6 spelers | 30 min

• Skull

Skull is een snel en spannend blufspel waarin risico's nemen en tactiek subtiel worden gecombineerd. Toon je lef! Probeer jouw schedel tussen de bloemen te leggen zonder dat je tegenstanders het opmerken. Dankzij de eenvoudige spelregels, het originele ontwerp en het spelplezier zal Skull snel één van je favoriete spellen worden.

10+ | 3-6 spelers | 15-30 min

• The Number

The Number is een bluf- en geluksspel waarin je slimmer moet zijn, of meer lef moet hebben, dan je tegenstanders. Elke beurt noteren alle spelers in het geheim een getal van 000 tot 999 op hun getallentegel. ​ Daarna draaien ze hun getallentegel tegelijkertijd om. Hoe hoger je getal, hoe meer punten je krijgt, maar opgelet, want als een van de cijfers van je getal ook voorkomt in een lager getal, krijg je geen punten! Je hebt minder en minder mogelijkheden en dus moet je steeds strategischer nadenken. ​ De speler die na 2 ronden de hoogste score heeft, wint het spel.

8+ | 3-5 spelers | < 15 min

• Throw Throw Burrito

Start een burritogevecht! Leg de twee burrito's op de tafel en trek kaarten. Laat ze niet zien aan je tegenstanders. Verdien punten door drie dezelfde kaarten te verzamelen. Probeer combinaties te vinden voor de anderen ze vinden. Als iemand burritokaarten speelt, breekt een gevecht uit. Steel punten van je tegenstanders door ze te raken met de burrito's van schuimrubber. Verklaar de oorlog aan je vrienden. Bij sommige gevechten doen slechts een handvol spelers mee, bij andere is de hele tafel betrokken in het burritogevecht. Voer een duel uit om de winnaar te bepalen. Tijdens een burritoduel moeten twee spelers rug tegen rug gaan staan, drie stappen naar voren zetten, zich omdraaien en elkaar trachten te raken met hun schuimburrito.

7+ | 2-6 spelers | < 15 min

• Ticket to Ride San Francisco

In dit snelle Ticket to Ride-spel racen de spelers tegen elkaar in San Francisco om de meest iconosche locaties te bezoeken en souvenirs te verzamelen. Dankzij het eenvoudige spelverloop is deze stand-alone versie van Ticket to Ride zowel leuk voor beginnende als gevorderde spelers.

8+ | 2-4 spelers | 15-30 min

• Time’s Up

De bedoeling van het spel Time's up is om in drie rondes van 40 seconden zo veel mogelijk woorden van de kaarten te raden samen met jouw team. Enkele voorbeelden van woorden op de kaarten zijn: snoep, spook, bakker, acrobaat, geheim agent en antenne. In de eerste ronde mag je een omschrijving geven van het woord. De tweede ronde speel je terug met dezelfde opdrachten, maar nu mag je slechts één woord als tip geven. In de laatste ronde wordt opnieuw met dezelfde opdrachten gespeeld, maar deze keer mag je het woord enkel nog uitbeelden of beschrijven door geluiden te maken. Het team dat aan het einde van het spel de meeste woorden goed geraden heeft, wint het spel.

8+ | +4 spelers | 30-60 min

Methodologie

Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Wavemakers - Asmodee tussen 6 en 13 september 2022 bij 1000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1000 Belgen bedraagt 3,02%.

Voor meer informatie, beeldmateriaal, interview- of reviewaanvragen, gelieve contact op te nemen met (enkel voor pers):

Luna Vanhoenacker

Wavemakers PR & Communications
Protime x Asmodee

PB_Spellenopdewerkvloer_17072023_Mechelen.pdf

Website preview
Persbericht: Slechts 1 Belg op 3 wil gezelschapsspel spelen met collega’s
6 bedrijven deden de test. Resultaat? Meer connectie, interactie en sfeer op de werkvloer
asmodee.prezly.com

Persberichten in je mailbox

Over Asmodee

Asmodee België, deel van de Franse Asmodee Group, en bij uitbreiding Embracer Group, is Belgisch marktleider als uitgever en distributeur van spellen. Meerdere eigen merken zoals Days of Wonder, Repos Productions, Libellud, Plan B, Space Cowboys, Rebel, Z-Man Games en Zygomatic worden verdeeld samen met merken in distributie waaronder Ludonaute, Hurrican, Bioviva, Bombyx, Cocktail Games en Matagot. Het portfolio van iconische gametitels, waaronder Ticket to Ride, Pandemic, Splendor, 7 Wonders, Time’s Up en Dobble, bestaat uit meer dan 1.000 spellen die garant staan voor uren spelplezier met vrienden en/of familie. Daarnaast is Asmodee België ook exclusieve verdeler van Pokémonkaarten in België. Lees meer op https://www.asmodee.be/nl.

Theodoor Swartsstraat 3, B0101 3070 Kortenberg

www.asmodee.be